Iihin 11 uutta aurinkovoimalaa

Yhteensä 34 kuntaa aikoo osallistua Suomen ympäristökeskuksen ja KL-Kuntahankinnat Oy:n järjestämään aurinkovoimaloiden yhteishankintaan. Suurimmista kaupungeista sitoumuksensa ovat antaneet muun muassa Helsinki, Tampere, Oulu ja Seinäjoki.

Aurinkosähköjärjestelmiä asennetaan kuntien omistamien kiinteistöjen kuten koulujen, päiväkotien, palvelukeskusten ja kaupungintalojen katoille. Tilaus kattaa tällä hetkellä 81 aurinkovoimalaa ja niiden yhteenlaskettu teho on lähes 1,1 MWp, mutta määrä tullee vielä lisääntymään.

Eniten voimaloita hankkii Iin kunta, joka kaksikymmenkertaistaa nykyisen tuontamääränsä.

Voimaloita tulee yhteensä 11 ja niiden yhteenlaskettu teho on 190 kWp. Investointi liittyy Iin kunnan tavoitteeseen vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia jo vuoteen 2020 mennessä, joka on 10 vuotta muita edelläkävijä kuntia etuajassa.

”Iin kunnalla on jo ennestään hyviä kokemuksia aurinkoenergian tuottamisesta. Yhteishankinta on hyvä tilaisuus hankkia voimaloita lisää. SYKE ja Kuntahankinnat tekevät hankintaan liittyvän valmistelutyön ja suurempi hankintamäärä vaikuttaa toivon mukaan voimaloiden hintaan”, Iin kunnanjohtaja Ari Alatossava sanoo.

Voimaloita sijoitetaan Iissä rakennuksiin, joissa energiaa kulutetaan läpi vuoden ja etenkin kesällä. Voimaloita ei kunnanjohtajan mukaan kannata hankkia vielä muuhun kuin omaan käyttöön, sillä aurinkosähköstä saatava hinta ei tee myynnistä tällä hetkellä kannattavaa. Voimaloiden asennukset tehdään syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana.