Muutoksia Kelan palveluihin 1.4.2019 alkaen

Huhtikuun 2019 alussa Kela korvaa muilla palveluilla 4 palvelupistettä Pohjois-Suomessa Iissä, Siikalatvassa (Pulkkilan palvelupiste), Paltamossa ja Siikajoella (Ruukin palvelupiste).

Jatkossa asiakkaat voivat asioida Kelan muissa palvelupisteissä, kuntien asiointipisteissä, puhelimessa tai verkossa.

Iin kunnan asiointipiste (Jokisuuntie 2) on avoinna ma–pe klo 8–15.30. Asiointipiste on suljettuna lounasajan klo 11-11.30
Asiointipisteissä henkilökunta neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa ja Kelan verkkopalvelun käytössä. Asiointipisteestä saa Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä, ja sinne voi jättää Kelan hakemukset ja liitteet. Osassa asiointipisteitä Kela-asioita voi hoitaa etäpalveluna. Etäpalvelussa asiakas saa asiointipisteen tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan. Asiakas voi esimerkiksi täyttää hakemuksia yhdessä palveluasiantuntijan kanssa.

Lähimmät Kelan palvelupisteet:

  • Kelan palvelupiste Haukiputaalla (Simppulantie 15). Palvelupisteeseen pitää varata aika etukäteen.
  • Kelan palvelupiste Oulussa (Sepänkatu 18) on avoinna ma–pe klo 9–16.

Palvelu- ja asiointipisteet löytyvät myös verkosta: kela.fi/palvelupisteen-haku

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa myös puhelimitse

Puhelinpalvelussa voi kysyä neuvoa, hakea etuuksia ja saada apua verkkoasiointiin. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Palvelunumerot löytyvät osoitteesta: kela.fi/palvelunumerot

Puhelinpalveluun voi myös varata ajan, jolloin Kelan palveluneuvoja perehtyy asiakkaan tilanteeseen etukäteen ja soittaa sovittuna ajankohtana. Ajan voi varata osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus tai soittamalla Kelaan. Osaan Kelan palvelunumeroista voi myös jättää soittopyynnön. Kun Kelan palveluneuvoja soittaa ajanvarauksen tai soittopyynnön tehneelle asiakkaalle, puhelu ei maksa asiakkaalle mitään.

Moneen kysymykseen löytyy vastaus Kelan verkkosivuilta (www.kela.fi), ja useimmat Kela-asiat hoituvat verkossa (www.kela.fi/asiointi). Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkossa voi lähettää hakemuksia ja liitteitä tai tarkistaa oman hakemuksensa käsittelytiedot. Verkkoasiointiin voi halutessaan saada tukea palvelupisteessä tai puhelinpalvelussa.